BLOG

Wat levert persoonlijk energiemanagement op?

Wat levert persoonlijk energiemanagement op?

Waar denk jij als eerste aan bij persoonlijk energiemanagement? Wat levert een kundig persoonlijk energiemanagement op? Als ik dit aan mensen vraag, denken zij vaak aan fysieke en mentale vitaliteit of het hebben van voldoende veerkracht en dat is natuurlijk helemaal correct. Maar het beschikken over voldoende persoonlijke energie heeft invloed op nog zoveel meer dan dat waar we vaak in eerste instantie aan denken.
Zo heeft je energie ook invloed op je slaap, je focus en concentratie, het filteren van informatie, je gedrag, je prestaties, effectiviteit en het behalen van je doelen. Maar ook hoe aantrekkelijk je bent, je communicatie, je creativiteit, hoe je omgaat met werkdruk en je leiderschap. In deze blog doe ik uit de doeken dat je met goed persoonlijk energiemanagement sturing krijgt op al deze processen. Een goed beheer van je energie is dus onmisbaar voor iedereen die meer uit het leven en zijn werk wil halen.

Ben jij voorbereid op de 1 april grappen van jouw brein?

Ben jij voorbereid op de 1 april grappen van jouw brein?

Het is weer bijna 1 april, de dag waarop vooral kinderen graag grappen met ons uithalen. Vaak zijn we op onze hoede, maar toch trappen we er soms in. Zo werkt het ook met je brein; veel van deze ‘grappen’ ontgaan ons volledig. In deze blog leg ik uit hoe dat in zijn werk gaat en hoe jouw onderbewuste brein vaak een grap met je uithaalt, die je meer kan kosten dan je lief is.

Waarom ‘ja-zeggers’ juist egoïstisch zijn

Waarom ‘ja-zeggers’ juist egoïstisch zijn

Vind jij het soms lastig om “nee” te zeggen? Help je graag iemand en zeg je als het even kan “ja”? Houd je er niet van om mensen in de steek te laten, of ze teleur te stellen? Dan ben je eigenlijk best egoïstisch bezig. Dat klinkt natuurlijk wel wat tegengesteld. Lees in deze blog waarom je als ‘ja-zegger’ vooral aan jezelf denkt en ga ervaren hoe dit systeem werkt.

Aan deze 10 signalen herken je een energiegebrek

Aan deze 10 signalen herken je een energiegebrek

Als het lampje op het dashboard gaat branden, weet je dat het tijd is om te tanken. Maar hoe weten we nu voor onszelf, onze collega’s of medewerkers dat het tijd is om bij te tanken? Met welke signalen geven onze fysieke én mentale systemen aan dat je persoonlijke energievoorraad op een laag niveau zit? In deze blog deel ik de tien vlakken waarop een energiegebrek zich laat zien en kun je ontdekken dat we veel van deze signalen over het hoofd zien en nog niet koppelen aan een energiegebrek.

Zo tem je de kritische stemmen in je hoofd

Zo tem je de kritische stemmen in je hoofd

Ken je dat? Die kritische stem in je hoofd die zegt dat je het beter maar niet kunt doen, dat je het niet kan, dat je niet goed genoeg bent, of dat je maar beter je mond kan houden? Deze stemmetjes kosten je onnodig veel energie en zijn erg beperkend op weg naar jouw doel. Toch hebben deze stemmetjes het beste met je voor. In deze blog leg ik uit waarom deze stemmetjes er zijn, waar ze dol op zijn en hoe jij ze kunt temmen, zodat ze je niet meer in de weg zitten.

Zijn jouw goede voornemens al gestrand? Zo krijg je het alsnog voor elkaar

Zijn jouw goede voornemens al gestrand? Zo krijg je het alsnog voor elkaar

Neem jij jezelf weleens voor om het wat rustiger aan te doen en zie je jezelf een week alweer overuren maken? Frustrerend soms hoe dat werkt. Alsof je niet de baas bent over je eigen brein. Als je iets wilt veranderen, moet je dit spel slim spelen. In deze blog laat ik je zien welke elementen aanwezig moeten zijn om te kunnen veranderen en hoe je je brein kunt beïnvloeden, zodat de kans van slagen alleen maar groter wordt.

Jouw brein kan het gedrag van anderen veranderen

Jouw brein kan het gedrag van anderen veranderen

Hoe je gedragsverandering tot stand brengt, is een hot onderwerp. Maar ondertussen beïnvloeden wij elkaar continu onbewust. Als je bijvoorbeeld iemand ziet gapen, ga je dat zelf ook vaak doen. Het lijkt soms wel ‘besmettelijk’. In deze blog neem ik je mee naar de spiegelneuronen in ons brein en laat ik je zien hoe je hier handig gebruik van kunt maken voor jezelf, je team en je organisatie om het gedrag van anderen te beïnvloeden.