Drie tips om je brein langer in de vakantiemodus te houden

door | jul 30, 2018 | Brein, Energiemanagement

Iedere vakantie betrap ik mezelf erop dat ik iets mee naar huis wil nemen waar de kenmerkende vakantiegeur of smaak aan zit. Het ene jaar zijn dat geparfumeerde vuilniszakken, het andere jaar de naar citroen geurende handzeep uit het hotel, maar het kunnen ook zomaar de typische kruiden zijn van mijn favoriete recept uit dat vakantieland. Het liefst zijn het producten die ik in het dagelijks leven gewoon nodig heb en mij met hun geur ineens weer in de vakantiemodus brengen.
Herken jij dat ook? Dat je graag iets van de vakantie mee naar huis wilt nemen omdat het je brein prikkelt in de vakantiemodus te komen? Je hoeft de geur nog maar te ruiken en het gebeurt. Je krijgt ineens een vleug van dat heerlijke vakantiegevoel over je heen en soms zie je het ook ineens weer voor je, alsof je er bent. Mooi, hoe dat werkt in je brein. Er is maar een kleine prikkel nodig om deze opgeslagen herinneringen te activeren en je in deze staat te brengen.
Maar mogelijk herken je ook het volgende. Je bent nog maar net terug van vakantie en het lijkt alweer weken geleden dat je vakantie had. Je bent snel opgeslokt door je dagelijkse werkzaamheden en je vakantiegevoel is ver te zoeken. Je vakantieherinneringen worden in je brein niet meer geactiveerd en je stress-level ligt weer wat hoger.
Met onderstaande tips kun je jezelf langer in de vakantiemodus houden. Dit is niet alleen leuk om te doen, maar ook heel nuttig voor je energiemanagement, waardoor je je productiviteit na je vakantie op een hoog niveau kunt houden, omdat je minder energie verbruikt.

1. Doe op vakantie altijd iets wat buiten je comfortzone ligt. Je brein slaat dingen die anders zijn dan anders groter op. Deze herinneringen worden gedetailleerder opgeslagen en zijn daarmee ook veel gemakkelijker oproepbaar. Je brein zal deze herinneringen daardoor gemakkelijk spontaan weer activeren.

2. Breng iets mee met een typische smaak of geur die voor jou nieuw, herhaaldelijk te ruiken of proeven was en je in de vakantiestemming bracht. De herhaling en nieuwe geur- of smaakbeleving zorgen voor een grotere imprint van deze herinnering en is daardoor gemakkelijk oproepbaar.

3. Ga na je vakantie niet direct weer als vanouds aan het werk, maar blijf nog even in de vakantiemodus hangen door de gewoontes die je in je vakantie hebt ontwikkeld vast te houden. Doe boodschappen voor maar twee dagen, of maak net zulke eenvoudige en lekkere gerechtjes als op vakantie, of ga in de ochtend naar de bakker voor verse broodjes. Op deze manier versterk je je vakantieherinneringen, doordat je ze als het ware steeds kopieert als je jezelf in deze modus houdt, of weer brengt.

Met deze suggesties kun je je vakantie inzetten bij je energiemanagement voor meer energie, prestaties en succes. Een heerlijke en eenvoudige manier om met deze mindfucks aan meer energie te komen!

Online live trainingen

Hoe houd je jouw medewerkers vitaal en betrokken in deze coronacrisis?

7 praktische tips voor meer focus en productiviteit

7 praktische tips voor meer focus en productiviteit

Focus en productiviteit zijn twee van de belangrijkste factoren voor succes. Focus is je aandacht volledig op iets richten waarbij je duidelijke doelen voor ogen hebt. Door hier vervolgens productief mee aan de slag te gaan, krijg je op een dag meer gedaan en kun je...

[Vlog] Zo bespaar je energie tijdens een meeting

In deze vlog laat ik je zien hoe we niet alleen tussen online meetings door een oplaadmomentje kunnen pakken maar ook tijdens meetings, juist als we daar niet aan denken en flink gas geven. Met deze simpele aanpak bespaar je zowel in live als in online meetings veel...
Zo overtuig jij je manager

Zo overtuig jij je manager of teamleider van een goed idee

Je bent al een tijd op zoek naar de oplossing voor het probleem in jouw team. Maar nu heb je het gevonden en dit gaat echt het verschil maken. Er rest je nu nog maar één hobbel, voordat je met de oplossing aan de slag kan en dat is je manager, management of teamleider...
Herken jij deze 3 componenten van veerkracht?

Herken jij deze 3 componenten van veerkracht?

Uit welke drie componenten bestaat veerkracht en hoe zijn deze aan energie verbonden? In deze blog lees je wat de mentale, operationele en sociale component van veerkracht betekenen en welke belangrijke rol persoonlijke energie daarin speelt. Ken je dat moment dat de...
Herken jij de emotionele leeftijd van medewerkers

Herken jij de emotionele leeftijd van jezelf en je collega’s?

In deze blog neem ik je mee naar de invloed van de emotionele leeftijd van medewerkers en karaktervormende organisaties die veel energie besparen, veerkrachtig zijn en zo nieuw personeel aan zich weten te binden.​ Het is zover. Je hebt je presentatie tot in de puntjes...
Herken jij de volgorde in deze kenmerken van een energiegebrek?

[Vlog] Herken jij de volgorde in deze kenmerken van een energiegebrek?

Jouw persoonlijke kenmerken van energie zijn een belangrijke graadmeter om in de gaten te houden, want hiermee kun je een energietekort snel opmerken. De typische volgorde van de kenmerken die ik in deze vlog benoem, geven ook aan hoeveel energie je al verbruikt hebt....
“Het heeft me heel veel gebracht en daar ben ik je enorm dankbaar voor! Ik weet nog goed dat we zaten te lunchen, ik herinner me nog mijn vermoeidheid. Dat alles is niet meer. Mijn bedrijf gaat als een malle en ik sta midden in het leven. Daarmee heeft het wat mij betreft de training volledig zijn taak volbracht. Ik ben heel blij dat ik je tegen het lijf ben gelopen!”
Alex Hupkes

Managing Partner, KRAGT GROUP

“Als je een ondernemer bent die zich bevlogen noemt maar soms merkt dat je minder scherp of energiek bent en geen geiten-wollen-sokken-gedoe wil maar écht concreet, wetenschappelijk leren hoe je zelf je brein kunt sturen, dan is dit een toptraining.”
Marlieke Dekker-Putmans

Directeur, PUTMANS NEXT LEVEL

“De belofte vooraf de training dat je daadwerkelijk controle krijgt over je eigen “(top)staat” is niet overdreven of bluf. Zeer de moeite waard, mét resultaat. Zou iedereen moeten doen.”
Jorg Raven

CEO, LIQAL